Sabtu, 5 Jun 2010

YAHUDI DAN NYAMUK


"umi nyamuk!! pukul pukul!!" ...hehe itulah telatah sufiah anakku apabila melihat nyamuk..lain pula kalau melihat semut" bye bye semut, hati-hati jalan" .."burung hati hati tau!" pesannya kepada burung...tapi kalau cicak" umi cicaaak!! lariiiii!!" hehehe geli katanya hehe...itulah telatah sufiah jantung hatiku..

suatu ketika dalam hati ini mengulang2 ayat إن الله لا يستحيي أن يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها..tiba-tiba terfikir apa makna بعوضة ...bila tengok tafsif laaa nyamuk rupanya, kesian selama ni tahu baca je tapi tak tahu makna...apa lagi alang2 dah baca fahamkan terus maknanya..apabila di teliti rupanya ada peristiwa disebalik ayat ni.


Suatu ketika tatkala Allah menurunkan perumpamaan dalam Al-quran seperti lalat,semut, lebah, dan binatang yang lain, orang-orang YAHUDI TERGELAK-GELAK mendengarnya sambil bertanya, apakah faedah dari perumpamaan itu?

maka Allah menurunkan ayat ini yang ber maksud.


"Sesungguhnya Allah tidak segan membuat perumpamaan seekor nyamuk atau yang lebih kecil dari itu, ada pun orang-orang yang beriman mereka tahu bahawa itu kebenaran dari Allah. Tetapi mereka yang kafir berkata " apa maksud Allah dengan perumpamaan ini?


( Allah menjawab) Dengan perumpamaan itu banyak orang sesat dan dengan itu banyak pula yang diberi-Nya petunjuk. Tetapi tadak ada yang Dia sesatkan dengan perumpamaan itu selaik orang fasik" surah al-baqarah ayat 26


Kesimpulannya dengan nyamuk -jika manusia mengkajinya - Allah akan tambahkan keimanan bagi yang beriman denganNya dan Allah akan tambahkan kesesatan bagi orang fasik.



wallahu'alam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan