Jumaat, 14 Mei 2010

KEMBALINYA SEORANG ABUYA


"Tika abuya pulang,
ke Malaysia tanah air tercinta,
anak-anak dan hawarinya,
para perindu kebenaran,
bergembira dan terbela-bela."
Waktu kecil-kecil dulu ana selalu nyanyi lagu ni. Lagu nasyid ini dinyanyikan oleh kumpulan Nadamurni dari album Cahaya Di Ufuk Timur. Rentaknya sedap didengar, senikatanya senang diikut, senikatanya meriah semeriah lagunya tapi ana tak tahu apa maknanya, siapakah "abuya" sebenarnya. Yang ana tahu nyanyi je.
Suatu hari ana terdengar perbualan abang2 ana (abang Jamil dan abang Men) tentang siapa abuya sebenarnya. Rupanya "abuya" ialah Asyaari Muhammad,seorang pemimpin Al-Arqam yang berpengaruh di serata Malaysia bahkan terkenal di negara-negara luar. "abuya" memimpin al-Arqam dengan ajaran Islam dihiasi dengan ilmu-ilmu tarikat yang sangat tinggi sehinggakan pada sekitar tahun 1994 ajaran ini telah diharamkan di Malaysia kerana menyimpang dari akidah Islam sebenar. Para pengikutnya mendakwa bahawa beliau ada Imam mahdi yang ditunggu. ( Wallahu 'alam, ana tak pernah ambil tahu secara mendalam tentang ajarannya)
Sejak itu barulah ana tahu siapa abuya dalam lagu tu. Rupanya lagu tu mengagungkan Abuya Asyaari dan sejak dari itulah ana tak nyanyi lagi lagu untuk abuya.
Hari ini (13.5.2010) buletin utama TV3 memberitahu bahawa "abuya" telah kembali ke rahmatullah kerana jangkitan pada paru-paru. Semoga Allah ampunkan segala dosanya....AL-FATIHAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan